Ціннісний інтелект людини в осмисленні і вирішенні сучасних соціальних проблем

  • Юрій Пелех Рівненський державний гуманітарний університет
  • Андрій Матвійчук Національний університет водного господарства та природокористування
  • Тамара Білоус Рівненський державний гуманітарний університет
Ключові слова: інтелект, соціальний інтелект, емоційний інтелект, ціннісний інтелект, соціальні конфлікти, аксіологія.

Анотація

У статті запропоновано конструкт ціннісного інтелекту, що має теоретичну й практичну перспективу як засіб осмислення й вирішення сучасних соціальних проблем. Обґрунтовуючи означений конструкт, за основу взято позицію щодо залежності життєдіяльності особистості не лише від рівня засвоєння цінностей, а й від сформованості аксіологічної культури. Доведено, що однією з важливих передумов життєвого успіху, досягнень у суспільному житті традиційно вважається інтелект людини як сукупність психічних пізнавальних процесів, що забезпечують людині можливість розуміти та змінювати світ. Відповідно ціннісний інтелект людини детермінується як один із результатів освітньої діяльності, здатність ідентифікувати, розуміти й толерантно сприймати різні ціннісні світи (особистісні, групові, соціальні), а його формування потрактовано як набуття й засвоєння навичок знаходити такі оптимальні ціннісні патерни взаємин з іншими людьми або соціальними утвореннями у процесі міжособистісної взаємодії, що створюватимуть ситуацію безпеки і спокою у відповідних взаєминах.

Опубліковано
2021-07-07