Демократичні цінності й толерантність: методологія антидискримінаційної експертизи підручників з історії

  • Вячеслав Долід Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
  • Петро Долганов Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Ключові слова: шкільні підручники з історії, антидискримінаційна експертиза, упередження, стереотипи, гендерна рівність, релігійна толерантність, ксенофобія, шовінізм, расизм, ейджизм, адультизм, ейблізм, перехресна історія.

Анотація

Статтю присвячено проблемі антидискримінаційної експертизи шкільних підручників з історії. Пропонується методологія здійснення такої експертизи, розроблена на основі пропозицій ЮНЕСКО та авторських рекомендацій. Пропонована методологія враховує міжнародно-правові норми у сфері прав людини (наприклад, Загальну декларацію прав людини ООН, Рамку компетентностей для культури демократії Ради Європи, Декларацію прав дитини тощо). Методологія рекомендує здійснення антидискримінаційної експертизи у таких вимірах: аналіз текстів щодо виявлення етнічних забобонів та стереотипів, гендерно незбалансованої подачі матеріалу, проявів релігійної дискримінації, ксенофобії, шовінізму, расизму, ейджизму, адультизму, лукізму, ейблізму, дискримінації на рівні ментальної картографії та використання нечутливої мови тощо. Запропонований у статті набір аналітичних інструментів включає кількісні та якісні методи аналізу тексту підручників з історії. У статті аналізуються такі кількісні методи, як контент-аналіз частоти згадування історичних подій, персоналій та термінів і аналіз обсягу тексту, присвяченого певній темі. До ключових якісних методів належать дискурс-аналіз, лінгвістичний та контекстуальний аналіз.

Опубліковано
2021-07-07