Педагогічні аспекти формування фахових компетентностей здобувачів вищої освіти у концертмейстерському класі

  • Олена Никон Рівненський державний гуманітарний університет
  • Марія Остапчук Рівненський державний гуманітарний університет
Ключові слова: концертмейстер, акомпанемент, концертмейстерський клас, читання з листа, транспонування, ансамблеве виконавство.

Анотація

У статті розглядаються педагогічні аспекти формування професійних компетентностей концертмейстера у процесі вивчення дисципліни «Концертмейстерський клас» здобувачами вищої освіти за освітньою програмою «Музичне мистецтво. Фортепіано». Проаналізована концертмейстерська діяльність як найбільш поширена та доступна форма навчальної та виконавської роботи піаніста. Підкреслено, що у сучасних наукових та методичних виданнях питання підготовки концертмейстерів у закладах вищої освіти, зокрема викладання концертмейстерського класу, висвітлені недостатньо. Окреслено специфіку роботи концертмейстера, що полягає у розумінні ним ролі акомпанементу для створення високохудожнього музичного образу спільно із солістом або з групою виконавців. Схарактеризовано процес формування його професійних компетентностей, визначено завдання навчальної дисципліни «Концертмейстерський клас», що є обов’язковим компонентом освітньо-професійної програми «Музичне мистецтво. Фортепіано». У публікації окреслюється основа робочої програми означеної дисципліни, що базується на концепції концертмейстера як піаніста, який не тільки акомпанує, а й здатний працювати із солістом, розучувати з ним новий репертуар та знаходити способи вирішення його виконавських проблем. У статті розглядаються особливості взаємодії та основні елементи роботи  концертмейстера із солістами під час вивчення аналізованої  дисципліни: етапи роботи над акомпанементом, удосконалення навичок читання нот із листа, транспонування музичного матеріалу та ансамблевого музикування.  

Опубліковано
2021-07-08