Актуалізація художніх цінностей музичного мистецтва
Анотація
У статті розкрито феномен художньої цінності музики, висвітлено протиріччя між суб’єктом та об’єктом, об’єктивною цінністю й суб’єктивною оцінкою в системі ціннісно-оцінних відносин. На основі наукових праць здійснено спробу довести, що ціннісні орієнтації в галузі музичної культури, з одного боку, встановлюють взаємозв’язок елементів психологічної спрямованості особистості (інтересів, потреб, здатності до сприйняття й оцінки, аксіологічних установок), а з іншого – є відображенням певного виду ціннісно-орієнтаційної діяльності, що обумовлена рівнем художнього розвитку та ставлень до навколишньої дійсності й музичного мистецтва. Тобто, незважаючи на соціально-естетичну обумовленість, залежність від багатьох об’єктивних і суб’єктивних чинників, художня оцінка як рівень відношення суспільства чи окремого індивіда до твору мистецтва є єдиним еквівалентним відображенням художньої цінності.
Актуалізовано думку про те, що кожному музичному творові (а не лише творам «справжнього» мистецтва чи «музичним шедеврам») притаманний певний художній потенціал та самоцінність. Серед чинників, які обумовлюють художність музичного твору і його виконавства, виокремлено цілком конкретні властивості музики, елементи музичної мови, засоби музичної виразності й різноманітні способи впливу музичного мистецтва на слухача.