Принцип «мислити і діяти» Пауло Фрейре в контексті шкільної літературної освіти
Анотація
Автор статті розглядає літературну освіту як чинник, що стимулює психологічний розвиток школярів, зокрема їх мисленнєві процеси та здатність бути активною діяльною силою. У такий спосіб він зближує свої судження з принципом «мислити і діяти», висунутим бразильським педагогом Пауло Фрейре. Із цією метою окреслює мисленнєво-діяльнісну парадигму навчання літератури, а також характеризує особливості літературно-дослідницької та літературно-творчої роботи учнів. У центрі уваги дослідника – шляхи аналізу художнього твору та вивчення історико-літературних джерел з означеного питання. Саме вони є основним орієнтиром, що спрямовує опрацювання літературних матеріалів, надає роботі школярів усвідомленого характеру. Кожен шлях аналізу – це алгоритм розумової діяльності, запрограмована аналітична схема, опанування якої веде до того, що мисленнєві процеси та діяльність дітей на уроці набувають цілеспрямованості й проходять за чітко встановленими правилами. «Мислити і діяти» – це означає бути дослідником і творцем літератури. Названі в статті шляхи аналізу (подієвий, композиційний, хронотопний, пообразний, словесно-образний, проблемно-тематичний, ідеаційно-концептуальний, філософський, жанровий та структурно-стильовий), створені методико-літературною думкою, наповнюють шкільне навчання діяльнісним змістом, унеможливлюють перетворення словесності на предмет, який учні вивчають за схемою «запам᾽ятав – відтворив», тобто виключно на репродуктивній основі. Вони передбачають домінування евристичного методу, застосування значної кількості різноманітних видів самостійної роботи. Автор статті відстоює думку, що шляхи аналізу літературних джерел мають входити в систему теоретичних знань і регулювати практичну (дослідницьку, творчу) діяльність учнів. Автор підкреслює, що за цієї умови принцип «мислити і діяти» на уроках літератури набуває обґрунтованого застосування, адже учні зможуть самостійно керувати власною навчальною діяльністю під час вивчення художньої літератури.