Оцінювання рівня сформованості інклюзивної компетентності вчителя закладу загальної середньої освіти засобами кваліметрії
Анотація
У статті теоретично обґрунтовано факторно-критеріальну модель оцінювання рівня сформованості інклюзивної компетентності вчителя закладу загальної середньої освіти. Модель розроблено на основі чинних нормативних вимог, теоретичних напрацювань і практичного досвіду автора. Її використання дозволяє провести комплексну оцінку інклюзивної компетентності вчителів закладів ЗСО, що підсилює її актуальність для практиків. Із метою обґрунтування моделі проведено теоретичний аналіз значної кількості наукових джерел за цією тематикою, що дозволило виявити прогалини у дослідженнях щодо вимірювання рівня сформованості інклюзивної компетентності вчителів закладів ЗСО. Розроблену факторно-критеріальну модель представлено п’ятьма факторами: психологічна готовність та соціальна компетентність; професійні знання; професійні вміння та навички; професійно важливі якості; емоційна сенситивність та етична компетентність. Основну увагу закцентовано на окремих аспектах інклюзивної компетентності шляхом визначення конкретних критеріїв у межах кожного фактору. Експертною групою визначено вагомість кожного критерію у межах факторів.
Представлена в роботі модель розглядається як основа для вимірювання інклюзивної компетентності вчителя закладу ЗСО на контрольно-оцінному етапі розробленої автором технології формування інклюзивної компетентності. Представлені в роботі матеріали розроблені з урахуванням вимог Концепції Нової української школи. Модель оцінювання рівня сформованості інклюзивної компетентності вчителя закладу загальної середньої освіти рекомендується використовувати в процесі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, що поліпшить їхню інтегральну професійну компетентність та сприятиме якості надання відповідних освітніх послуг у закладі ЗСО. Представлена в роботі модель була апробована в процесі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у межах проєкту «Professional Development» і отримала схвалення з боку вчителів-практиків.