Особливості реалізації мотиваційної функції управління керівником закладу освіти в сучасних умовах

  • Ірина Мищишин Львівський національний університет імені Івана Франка
  • Христина Калагурка Львівський національний університет імені Івана Франка
  • Марія Крива Львівський національний університет імені Івана Франка
Ключові слова: управління, керівник закладу освіти, професійна мотивація педагогів, управління мотивацією педагогів.

Анотація

Стаття присвячена аналізу процесу управління мотивацією вчителів керівником закладу освіти в сучасних умовах суспільної нестабільності та високої психоемоційної напруги. Представлено висновки поведінкових та змістових теорій розвитку мотивації. Проаналізовано сутність внутрішньої та зовнішньої мотивації діяльності педагогів, визначено більшу ефективність внутрішньої порівняно із зовнішньою.

Встановлено зв’язок між сприйняттям учителями елементів безпечного і сприятливого шкільного клімату та їхньою мотивацією й самооцінкою, залежність мотивації від якості командної роботи, від ступеня професійної свободи та автономії, відчуття фахової ефективності вчителя, а також від стилю управлінської діяльності керівника. Наголошено, що основними мотивами діяльності педагогів в умовах війни є задоволення від процесу і результатів праці та можливість самореалізації в цій діяльності. Визначено, що для успішного управління мотивацією вчителів керівнику необхідні такі якості, як експертність, емпатія, ентузіазм і комунікабельність. З’ясовано залежність ефективності роботи від виміру мотиваційної напруги, зростання якої до певної межі має стимулюючу дію, а далі набуває деструктивного характеру. Управління професійною мотивацією педагогів в умовах суспільної нестабільності й трансформації освітнього середовища вимагає від керівника закладу значних зусиль і творчих підходів.

Опубліковано
2025-04-13