Чуйність та її виховання в дошкільному дитинстві

  • Олена Кононко Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
Ключові слова: соціально-моральний розвиток, чуйність як базова якість особистості, педагогічні умови та методи оптимізації виховного процесу, модель виховання чуйності дошкільників.

Анотація

У статті розкрито зміст поняття «чуйність» як базової соціально-моральної якості особистості, що проявляється в уміннях дошкільника сприймати, усвідомлювати, переживати та адекватно реагувати на дискомфорт однолітків, брати активну участь у відновленні емоційного благополуччя того, хто страждає. Визначено критерії, показники та рівні вихованості чуйності – високий, оптимальний, середній та низький. Схарактеризовано особливості розвитку свідомості та поведінки представників кожного рівня вихованості чуйного ставлення до однолітків, а також особливості поєднання в кожному рівні міри знань, емоційно-ціннісного ставлення та гуманної поведінки досліджуваних. Запропоновано авторську модель ефективного виховання в дітей старшого дошкільного віку чуйності як базової соціально-моральної якості, до складу якої увійшли принципи організації формувального експерименту, педагогічні умови, методи і форми роботи з учасниками експерименту. Зафіксовано позитивну динаміку змін у проявах чуйного ставлення дітей 5–7 років.

Опубліковано
2021-07-08