Актуалізація проблеми диктантів як особливого виду навчальних та діагностувальних вправ у початковій школі
Анотація
У статті виокремлено диктанти як особливий вид вправ. Визначено, що вони є методичним інструментарієм учителя початкової школи з метою діагностування прогалин у навчанні школярів. Здійснено аналіз напрацювань науковців та вчителів-практиків із проблеми методики проведення диктантів у початковій школі. Актуалізовано класифікацію диктантів за критеріями Антоніни Мовчун та Лесі Мовчун у виданні «Збірник диктантів з української мови для учнів 2–4 класів» (2022). За метою використання авторки виділили навчальні та діагностувальні диктанти. Залежно від того, як учні записують продиктований їм текст – без змін чи зі змінами – поділили диктанти на текстуальні, вибіркові, вільні та творчі. До текстуальних належать діагностувальні, попереджувальні та пояснювальні; до диктантів зі зміною тексту – вибіркові, вільні та творчі. Наприкінці навчального посібника запропоновані підсумкові діагностувальні диктанти. І що найважливіше – напрацювали й оприлюднили методику проведення такого виду вправ. Тести диктантів і вправ до них згруповано відповідно до тем типових освітніх програм Олександри Савченко та Романа Шияна і підручників для учнів 2–4 класів.