Розвиток післядипломної педагогічної освіти та підвищення кваліфікації вчителів у зарубіжних країнах у рецепції української компаративістики
Анотація
У статті здійснено системний аналіз репрезентативних студій із проблеми розвитку післядипломної освіти та підвищення кваліфікації вчителів у зарубіжжі задля визначення основних тенденцій, здобутків і прогалин в її вивченні українськими компаративістами. У процесі пошуково-евристичної праці виявлено понад 140 різновидових публікацій з означеної проблеми, за результатами оглядового аналізу яких з’ясовано, що більшість зафіксованих монографій, навчальних посібників, статей, матеріалів конференцій відображають результати дисертаційних досліджень, а отже, зосередилися на їхньому предметному аналізі.
Порушена проблема розглядається українськими науковцями в тематично-змістових ракурсах і контекстах, які виражаються в категоріях «підготовка вчителів», «професійний розвиток учителів», «неперервна педагогічна освіта», «післядипломна педагогічна освіта», «підвищення кваліфікації вчителів» тощо. З’ясовано, що актуалізовані праці мають вузький країнознавчий спектр, який охоплює переважно держави Європейського Союзу, США та Китай.
Визначено, що більшість комплексних студій, в яких післядипломна освіта становить основний предмет дослідження, мають схожу змістову структуру, зокрема в багатьох працях фрагментарно представлено організаційні форми, зміст та особливо методику навчання вчителів, що детермінуються черговими суспільними викликами та змінами в системі шкільної освіти.