Системні зміни в діяльності закладів загальної середньої освіти в умовах упровадження інноваційних освітніх практик
Анотація
У статті проаналізовано зміни в діяльності закладів загальної середньої освіти, застосування проєктних технологій в організації інноваційної освітньої діяльності, стратегії розвитку означених закладів освіти та впровадження інноваційних освітніх практик; окреслено особливості здійснення інноваційної діяльності в реаліях сучасних суспільних трансформацій; обґрунтовано стан і завдання інноваційної політики в системі освіти України та рівень її ефективності. Розкрито сутність системних змін у діяльності закладів загальної середньої освіти в умовах упровадження освітніх проєктів, з’ясовано їхні характеристики та функції; особливості організації та здійснення системи впливів, що забезпечують реалізацію інноваційної ідеї, здобутки закладів загальної середньої освіти та української освіти загалом.
Схарактеризовано умови та механізми досягнення інноваційного розвитку закладів загальної середньої освіти; розроблено принципи, на підставі яких мають відбуватися системні зміни, що забезпечують його доступність, якість, безперервність, активізацію освітньо-інноваційної діяльності й упровадження інноваційних технологій супроводу реалізації базової середньої освіти в умовах реформування Нової української школи у проведенні освітніх реформ. Визначено, що в основі реалізації інноваційних технологій супроводу навчального процесу закладено принципи: системності, цінності та унікальності особистості, цілісності, доцільності, практичного спрямування, емоційно-ціннісної орієнтації, охорони та зміцнення психічного та фізичного здоров’я.
Сформульовано низку законів перебігу інноваційних процесів, які вносять у педагогічне освітнє середовище сучасного закладу загальної середньої освіти позитивні зміни, а результатом використання теоретичних і практичних нововведень є впровадження моделей, методів, інструментів та технологій проєктної діяльності. Означені інноваційні освітні практики, що впроваджуються в навчальний процес закладів загальної середньої освіти – збирання, опрацювання, систематизації, передачі інформації – відкривають неабиякі перспективи щодо гуманітаризації освіти, розширення та поглиблення теоретичної бази знань і надання результатам навчання практичного значення, активізації пізнавальної діяльності, створення умов для розкриття творчого потенціалу вчителів, їхніх індивідуальних особливостей, запитів, здібностей, професійних можливостей.